Site Overlay

Deze tool checkt voor jou de engagement-rate van je Instagram-account

Voor creatieve ondernemers speelt het visuele aspect van je onderneming een substantieel grotere rol dan in welke andere industrie. Daarom is Instagram een bekend en veelgebruikt platform waar mensen hun creativiteit op tentoonstellen. Het is op dit moment zelfs een van de grootste sociale platforms in Nederland! Deze blog gaat over de Engagement Rate Instagram.

 

Dit is het Instagram-account van De Online Zzp'er. Zoals je ziet is er een handjevol volgers die interesse heeft getoond in de content die ik op het platform upload. Achter de onderwerpen van die content zit natuurlijk wel een idee: ik wil namelijk graag ondernemers uit de creatieve wereld helpen online zichtbaarder te worden door ze te inspireren, te informeren en te empoweren. Zoals ook in de Instagram statistieken terug te zien is, zijn de volgers van De Online Zzp'er dan ook voor het grootste gedeelte jonge vrouwen uit de stad met de ambitie om een carrière in de creatieve wereld te beginnen of verder te ontwikkelen.

 

Zoals ik ook in de blog: Vergroot je online zichtbaarheid met deze 4 blogtips! schreef, is de intentie voor het maken van die content daarbij heel belangrijk. Je moet weten voor wie je schrijft. Ondernemen gaat namelijk over waarde creëren voor jezelf en voor anderen. Zodra je weet waar mensen naar op zoek zijn en je weet voor wie je schrijft, zul je vanzelf merken dat anderen overtuigd zullen raken om jou te volgen. Het is dus maar waar je met je Instagram-account de nadruk op legt en waar mensen naar op zoek zijn. Bedenk dus wat je wilt!

 

Goed, weten voor wie je content plaatst is dus heel belangrijk voor wie jouw kanaal gaat volgen. Content maken met een duidelijke intentie en doelgroep zal dan ook positief uitwerken voor de betrokkenheid van deze volgers bij jouw content. In een volgende blogpost zal ik een artikel wijden aan manieren om je Instagram-account te laten groeien. Laten we nu wat dieper in de Engagement Rate Instagram duiken.

 

Wat zegt dit percentage nu eigenlijk?

Belangrijk bij het bouwen van een merk is hoe betrokken jouw volgers zijn. De "Engagement Rate" is een term die wordt gebruikt om te laten zien hoeveel van jouw volgers daadwerkelijk betrokken zijn bij jouw content. Likes, reacties, bookmarks - het valt allemaal onder de betrokkenheid van jouw Instagram-kanaal.

 

Bekijk welke drie boeken mij als ondernemer hebben geïnspireerd.

 

Het percentage laat dus zien hoe actief jouw volgers zijn en hoeveel betrokkenheid en interactie jouw posts op Instagram opleveren. De Engagement Rate stelt je dus in staat te zien of de Instagram posts die je plaatst wel passen bij de interesses van je volgers. Of het een bepaalde behoefte dient. Indien de betrokkenheid tegenvalt zou je kunnen beslissen of je de juiste contentstrategie te pakken hebt en of je deze aan wilt passen.

 

Bovendien is het betrokkenheidspercentage belangrijk voor de samenwerkingen met merken waar je in de toekomst eventueel iets mee gaat doen. De Engagement Rate is meestal leidend in de onderhandelingen over Instagram-partnerships. Het kan dus geen kwaad om vroeg te beginnen met het bekijken van de betrokkenheid van je volgers!

 

Zelf uitrekenen, of kan het sneller?

Zodoende komt het percentage tot stand door het aantal posts dat jij geplaatst hebt in de laatste dertig dagen, op te tellen bij alle likes en comments die je hiervoor hebt gekregen. Vervolgens deel je dit aantal door het aantal posts van de afgelopen dertig dagen. Je hebt nu de gemiddelde engagement per post te pakken! Als je wilt weten wat de Rate voor je kanaal als geheel is, dan deel je de gemiddelde engagement per post door het aantal volgers die jij hebt. De eindwaarde vermenigvuldig je met 100.

 

Je hebt nu de Engagement Rate van je kanaal!

 

Je zou deze Rate nu dus per post of voor je hele kanaal zelf kunnen uitrekenen. Dit mag natuurlijk, maar het kan makkelijker! Voor wie snel wil checken hoe zijn Instagram-account ervoor staat, heb ik hier een handige tool voor je gevonden: de Phlanx Engagement calculator.

 

Het enige wat je eigenlijk hoeft te doen is je Instagram-naam in te vullen in de calculator. Het zal je gelijk laten zien hoe je ervoor staat – hoe cool is dat?!

 

Er zit wel een limiet aan hoe vaak je de tool op een dag kan gebruiken – ik geloof drie keer. Maar wat is een goede engagement rate instagram? En wat is nu een een slechte? Ik zal het je vertellen.

 

Wat is goed of slecht?

Wat een “goede” engagement rate is hangt af van het aantal volgers dat je hebt. Grote volgers als illustrator en graphic designer @jeanjullien of talkshowhost en onderneemster @Oprah hebben lagere Engagement Rates omdat ze superveel volgers hebben. Maar ook de tijd van plaatsing en bijvoorbeeld de frequentie van het plaatsen is van invloed op de betrokkenheid. Dit zijn allemaal factoren die maken hoe waardevol je kanaal is.

 

Over wat een goed of slecht percentage is bestaan verschillende ideeën. Toch zal ik je een inschatting geven. Volgens blog.scrunch.com is een waarde tussen de 1 en 3,5% een gemiddelde betrokkenheid. Alles daarboven is hoog of heel hoog.

 

Goed. Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg over - en de tool voor het uitrekenen van - de Engagement Rate Instagram hebt. Als je nog vragen hebt over Engagement Rates op Instagram, je kunt me altijd bereiken voor vragen!

1 thought on “Deze tool checkt voor jou de engagement-rate van je Instagram-account

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *