Site Overlay

Netwerken als creatieve ondernemer

Je website is in de lucht, het administratiesysteem uitgevogeld, op de KvK-registratie geproost en de tarieven zijn berekend en netjes opgemaakt in een prijslijst. Alleen: de agenda is nog leeg. Hoe gaan potentiële klanten of opdrachtgevers jou vinden? Ga je jezelf promoten – en hoe dan? – of schakel je daar anderen voor in? Welke anderen zijn er? En zijn die betaalbaar? In deze blog vertel ik je alles over netwerken.

De juiste stap eerst

Er zijn heel veel manieren om te netwerken. Het werken aan je online zichtbaarheid is een van de manieren om zichtbaar te worden bij potentiële opdrachtgevers. Typ bijvoorbeeld "illustrator" of "grafisch ontwerper Amsterdam" in Google en je krijgt een aantal zoekresultaten met suggesties. Ik snap heel goed dat jij dit ook wilt voor jouw onderneming, maar let goed op. Blogs en websites zijn namelijk manieren om met je publiek te communiceren. Je zet deze communicatiemiddelen in om te laten zien welke service of product je te bieden hebt. Geloof me als ik zeg dat je bezig bent met symptomen in plaats van met de kern van het bouwen van een merk. 

 

Pas daarna, kun je na gaan denken over zoekwoorden, tags en en content. Wat voor ondernemer wil je dus zijn? En klopt het hebben van een website of een blog bij dat wat jij als creatieve ondernemer wilt maken? De communicatiemiddelen kunnen het beste in lijn liggen met jouw persoonlijke aspiraties. Ik wil je er graag op wijzen dat het belangrijk is om éérst te weten wat jij als  creatieve ondernemer wilt. Dit is het aller, aller, ALLER belangrijkste. Welke diensten lever je, wat wil je bereiken, wat doe jij anders dan andere creatieve ondernemers, wat voor werk maak je? Oftewel: wat maakt jouw werk herkenbaar voor anderen. 

 

Online zichtbaarheid is dus zeker een slim streven en je verdiepen in SEO-materie kan geen kwaad. Maar dus niet voordat je jezelf wezenlijke vragen hebt gesteld over jezelf en je onderneming. Weet wat je wilt!!! In de blog: 4 blogtips heb je kunnen lezen hoe je je als creatieve ondernemer vindbaar maakt in de zoekmachines. Hoe je Google dus voor je laat werken kun je daar lezen.

 

Promoot jezelf

Goedkoper en minder tijdrovend dan het inschakelen van een bemiddelingsbureau is het natuurlijk als klanten rechtstreeks naar jou toe komen. Om dat voor elkaar te krijgen zit er niets anders op dan aan zelfpromotie te doen. In hippere termen: personal branding. Ken je eigenheid; weet wat jou van al die andere tekst-, beeld- of anderszins creatieve makers onderscheidt. Hoe beter je die onderscheidende factor (ofwel: jouzelf) kent, hoe beter bemiddelingsbureaus je kunnen helpen én hoe beter de doelgroep je weet te vinden, bijvoorbeeld via sociale media.

 

Want of je je klanten nu zelf of met behulp van een tussenpersoon werft, authenticiteit blijft cruciaal voor het werven van (de juiste) opdrachten. Waarom moet een opdrachtgever mij inschakelen en niet een van ál de andere schrijvers? Door het bewaken van die eigenheid blijf je als creatieve maker regelmatig geconfronteerd met onderliggende vragen als ‘wat voor creatieve ondernemer ben ik?’ en ‘wie zit er op mijn werk te wachten?’ De kunst is je niet door zulke twijfels te laten verlammen, maar er al doende een antwoord op te vinden; de vraag ‘wie ben ik?’ als ‘wat maak ik?’ te benaderen.

 

Zo neemt communicatie-expert Niels Lap bijvoorbeeld alleen opdrachten aan van sociaal-ondernemers: ondernemers die iets goeds willen doen voor de wereld (mens en milieu) en daar hun business-model op hebben afgestemd. Doordat Niels weet hoe hij websites moet maken en adviseert over imago en communicatie, is Niels door zijn ervaring met sociale bedrijfjes aantrekkelijker om in te huren voor opdrachtgevers die ook graag vanuit een duurzame gedachte werken en samenwerken. Een interessante manier van branding dus!

 

Want als er iets is dat ik als online ondernemer en content maker geleerd heb is het dat wel: dat het werk dat je maakt weer kansen oplevert voor soortgelijke opdrachten. En natuurlijk zal je soms concessies moeten doen en een wat beter betaalde opdracht moeten aannemen die minder bij jouw stijl past, maar als je in je portfolio alleen maar werk opneemt waar je trots op bent, dan spreek je steeds vaker jouw ideale opdrachtgever aan.

 

Personal Branding is daarom ook handig, dan wel noodzakelijk voor als je het netwerken wilt uitbesteden. Ik zal je laten zien hoe.

 

Het netwerken uitbesteden

Ik kan je vertellen: het internet is groter dan Google en zijn er talloze platforms en bemiddelingsbureaus die vraag en aanbod van freelanceklussen samenbrengen. Die bureaus en platforms zijn er zodat jij je niet (al te veel) bezig hoeft te houden met klanten werven en kunt blijven doen waar je goed in bent. Op Marktplaats-achtige sites als hoofdkraan.nl, freelancer.nl, opdrachten.nl en offerti.nl kun je zonder tussenkomst van de bemiddelaar zelf contact opnemen met de opdrachtgever. Naast dat dat scrollen door advertenties en zo snel mogelijk reageren veel tijd kost, hangt daar meestal ook een prijskaartje aan. Over het algemeen kosten abonnementen tussen de 25 tot ongeveer 70 euro per maand. En dan moet je overigens nog maar uit de overvloed aan reacties en advertenties worden gekozen.

 

Andere bemiddelingsbureaus gaan een stapje verder: zij nemen ook het struinen en scrollen door de pagina’s vol opdrachten over en regelen zelfs de facturatie, contracten, administratie en uitbetaling. Uiteraard ook tegen betaling: vaak vragen zulke intermediairs een bepaald percentage van het inkomen, meestal rond de 10%. Hoe duurder je bent, hoe meer geld je dus afdraagt aan het bureau.

 

Uit de cijfers blijkt dat die investeringen hun geld wel waard zijn: volgens ZZP Barometer vond de afgelopen jaren meer dan de helft van de zzp’ers werk via een bemiddelingsbureau. Voor bijna een kwart van alle zzp’ers zijn bemiddelingssites en -bureaus hun belangrijkste acquisitiekanaal. Op de tweede plaats staat mond-tot-mondreclame (23,1%) en op de derde het fysieke zakelijk netwerk (17,5%).

 

Je zou dus een van deze platforms kunnen kiezen en daarmee het netwerken voor jouw onderneming uitbesteden. 

 

Maar je vergroot je kansen bij nieuwe opdrachtgevers en bemiddelingsbureaus als je (net als Niels) laat zien dat je herkenbaar bent en waar anderen je voor kunnen vragen. Je bent nu eenmaal one in a million, dus zorg ervoor dat je on top of mind blijft! 

 

Succes! En lees m'n andere blogs voor tips.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *